Het belang van een Employee Journey volgens de wetenschap

Wetenschappers zeggen dat het maken van een employee journey map in de horecasector kan helpen bij het bepalen van de stappen die nodig zijn om jouw aantrekkelijkheid te vergroten, de ervaringen van je medewerkers te verbeteren en hun verloopintentie te verminderen.

Voorbeeld Fase 2: Onboarding in ruime zin (eerste drie maanden)

  1. Kwalitatief personeel vinden is moeilijk.
    Veel horecabedrijven zijn op zoek naar innovatieve oplossingen om de motivatie en loyaliteit van werknemers te verbeteren en tegelijkertijd het verloop te verminderen. De sector worstelt al lang met een tekort aan arbeidskrachten, niet alleen in termen van kwantiteit maar in in termen van kwaliteit.

  2. Niet enkel klanten, ook medewerkers moeten tevreden zijn
    Medewerkers zullen een hoogwaardige service leveren en bijdragen aan klantentevredenheid als ze zelf tevreden zijn. In de jaren negentig ontstond het principe dat werknemers dan ook op een bepaalde manier als klanten moeten worden behandeld.

  3. De Customer Experience Journey (CEJ) map voor de medewerker
    De CEJ mapping methode wordt al in de horeca gebruikt. Het idee ontstond deze als basis te nemen voor een Employee Experience Journey Map.

  4. De Employee Experience Journey map voor de medewerker
    Deze Journey inventariseert dan het proces van hoe medewerkers hun ontmoeting met het bedrijf ervaren vanaf het eerste contact met het bedrijf tot het einde van de relatie.

  5. Het in kaart brengen van de werknemerservaring als eerste stap
    Het in kaart brengen van de werknemerservaring is een essentiële stap in het ontwikkelen van werknemerstevredenheid. Het identificeren van pijnpunten stelt het bedrijf in staat om zijn hr-processen te verbeteren, waardoor de problemen die zich doorgaans voordoen worden geëlimineerd, conflicten beheersbaar worden en toekomstige generaties als werknemers worden verwelkomd.
Bronnen

Gössling, S., Scott, D. & Hall, C.. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism. 29.

Horváth, V. & Kenesei, Z. (2023). Employee experience journey mapping: a new approach to attracting talent in the tourism sector in the shadows of covid-19. Tourism and hospitality management. 29. 207-217.

Jolly, P., Self, T. & Gordon, S. (2019). Attracting hospitality recruits: The benefit of benefits. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism.

Lee, C., Li, Q., Lee, Y. & Shih, C. (2020). Service design for intelligent exhibition guidance service based on dynamic customer experience. Industrial Management & Data Systems.